סוגי קבוצות
וצוות למידה ושיפור מיומנויות
קבוצות לצמיחה אישית
קבוצות התערבות
קבוצות מניעה
קבוצות למידה ושיפור מיומנויות
נושא העבודה מוגדר ממוקד ומובנה.
מטרת המשתתפים לרכוש מיומנויות לביצוע מטלה מסוימת.
הקבוצה מתקיימת זמן קצר יחסית.
קבוצות לצמיחה אישית
מטרת הקבוצות היא הגברת מודעות הפרט בקבוצה להתנהגותו ולהתנהגות האחרים בה.
בקבוצה נלמדים תהליכים בתקשורת בין אישית, המאפשרים לאדם ללמוד על עצמו ביחס לאחרים.
הקבוצה מהווה מיקרוקוסמוס של החיים. (קבוצות מודעות, גשטאלט , פסיכודרמה ועוד).
קבוצות התערבות
קבוצות טיפוליות שכל אנשי הקבוצה מצויים באותו מצב , קיימת תחושת "יחד" ושותפות במצוקה.
המשתתפים מדברים על הקושי המשותף, על רגשותיהם ועל מחשבותיהם הנתפשים בסביבתם כחריגים.
(קבוצות הקשורות בשכול, בגמילה ועוד ).
קבוצות מניעה
קבוצות שנוצרות כדי לספק תמיכה ולמידה בקבוצה.
כל משתתף יכול לרכוש מיומנויות וכלים לתקשורת ולהסתגלות יעילה יותר.
(קבוצות הכנה ללידה, לנישואין, להורות, לגיוס, לפרישה ועוד)
חלוקה על פי "מסע קבוצתי":
קבוצת משימה T.O ((TASK ORIENTED
• קבוצת צמיחה אישית (PERSONAL GROUTH ) P.G
קבוצות פסיכולוגיות חינוכיות P.E
(PSYCHO EDUCATIONAL
קבוצת משימה
קבוצה מובנית. סגורה. ממוקדת בתוכן. התהליך לא רלוונטי.
המטרה המרכזית אימון , תרגול ולימוד.
לכל מפגש מטרות מצופות.
תפקיד המנחה לשמור על מיקוד משימתי.
(קבוצת ניהול זמן, הכנה לפרישה, התמודדות עם חרדות).
קבוצת צמיחה אישית
קבוצה פתוחה. התהליך הוא התוכן.
הקבוצה עוסקת בתהליכים בין-אישיים ובהרחבת המודעות האישית.
תפקיד המנחה לעודד, לשקף, לאפשר מרחב אמפתי לכל משתתף. (גשטאלט, פסיכודרמה ועוד).
קבוצת פסיכולוגיה חינוכית
קבוצת כלאיים: שילוב בין תוכן לבין תהליך.
המנחה מספק תוכן שמשמש גירוי לאינטראקציה בין חברי הקבוצה.
קיימת השפעת גומלין של תוכן על תהליך ולהפך.
• המנחה "רוקד" בין תוכן לבין תהליך: לעיתים מלמד, מתרגל, משקף ומעבד תהליכים קבוצתיים.
(קבוצות מודעות, הנחייה, תקשורת ועוד).